Krótko, ekstremalnie, czyli wyszczuplający trening insanity

Insanity to jeden z najbardziej efektywnych treningów. Dzięki interwałowym ćwiczeniom, powtarzanym przez co najmniej dwa miesiące zbudujemy siłę, odporność i masę mięśniową. Podobnie jak w ekstremalnych dietach nic nie dzieje się „za darmo”. Ceną jaką trzeba zapłacić jest ogromne poświęcenie i wytrwanie do końca – nie jest to łatwe zadanie.
Jeśli nie uprawiałeś i nie uprawiasz dowolnego sportu (wykraczając poza początkujących amatorów) trening insanity nie jest dla ciebie.

Pomysł na jesienny trening z Climawarm™
Autor: adidas
Źródło: adidas
A przynajmniej na początku. Nie zrażaj się tym faktem, najzwyczajniej nie dysponujesz odpowiednim zapleczem, żeby wejść w program intensywnych ćwiczeń na poziomie beztlenowym. Jeśli zbudujesz właściwą kondycję (przy czym jest to to założenie względne, powinieneś być lekko ruchowo wprawiony) możesz rozważać rozpoczęcie insanity. Biegający mają swoje przyspieszenia interwałowe, mocne doznania przechodzą też fitness-owcy i wszyscy, którzy potrafią „przyspieszać” z wymachem rąk i nóg, pajacykami, przysiadami. To właśnie te ćwiczenia w wersji „Turbo” towarzyszą tym którzy zdecydowali się na 20-30-minutową sesję na dzień w szybszym tempie. Pojedyncze ćwiczenie powinno się wykonywać przez minutę, można liczyć wówczas ilość powtórzeń które potrafimy wykonać. Robiąc normę skala powtórzeń nakładanych na siebie będzie rosła, tak samo odporność, wytrzymałość i umięśnienie.

trening na siłowni
Autor: Lies Thru a Lens
Źródło: http://www.flickr.com
Czemu to robimy? Motywacją bywają często oczekiwany wygląd, ale przy tym doskonała kondycja, czyli to co w środku. Ekstremalna (ale niedługa) ruchliwość umożliwia naszemu organizmowi pracę beztlenową, przy skaczącym tętnie i szybkim oddechu. Rośnie wówczas spalanie kalorii – robiąc ćwiczenia połowę wolniej wykonywać musielibyśmy je więcej niż dwa razy tyle czasu. Pomocne okazuję się wtedy tabele kaloryczności. Ćwicząc insanity warto odżywiać się pobudzającym „paliwem”. Ekstremalny i dość intensywny wysiłek wręcz zmusza do porcji kalorii na szybkie ich zbicie (żelki energetyczne), jednakże bazą wyjściową pozostaje wartościowy posiłek białkowo-tłuszczowy. Bez zaplecza żywieniowego, trening insanity zakończy się przedwcześnie co należy uznać za krok wstecz. Nikt z ćwiczących tego nie oczekuje.